در مسیر سرنوشت

در جستجوی پاسخ پرسش "بودن"

در مسیر سرنوشت

در جستجوی پاسخ پرسش "بودن"

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

مردی که آبادان را نجات داد

جمعه, ۱۵ آذر ۱۳۹۸، ۰۲:۱۱ ب.ظ

مردی که آبادان را نجات داد به دریاقلی سورانی اطلاق می شود. مجسمه نمادینی از دریاقلی سورانی در باغ کتاب، در کنار باغ موزه دفاع مقدس، در شهر تهران قرار داده شده است.

دریاقلی سورانی، مکانیک و اوراقچی آبادانی با پسر خردسالش در 20 کیلومتری شهر آبادان زندگی می کرد. در ابتدای حمله رژیم بعث عراق به ایران، در شبانگاه 9 آبان 1359 متوجه شد که عراقی‌ها می‌خواهند به آبادان حمله کنند. او فرزند خردسالش را تنها گذاشت و برای اینکه عراقی‌ها متوجه حضورش نشوند، شبانه با دوچرخه ۲۰ کیلومتر را رکاب زد تا به نیروهای خودی خبر بدهد. این کار دریاقلی باعث شد شهر آبادان به دست دشمن نیافتد. دریاقلی سورانی در ۲۹ آبان ۱۳۵۹ و در سن ۲۴ سالگی، بر اثر اصابت خمپاره مجروح و پس از اینکه با قطار به تهران اعزام شد، در اثر شدت جراحات به شهادت رسید و اکنون در قطعه ۳۴ بهشت زهرای تهران آرمیده است.

داستان زندگی و فداکاری دریاقلی سورانی در کتاب ششم ابتدایی آورده شده و محمدرضا ترکی، شعری در وصف این واقعه سروده است. در سال 1387 داستان زندگی دریاقلی سورانی ساخته شد(فیلم شب واقعه) که در آن حمید فرخ نژاد، تقش دریاقلی سورانی را بازی کرده است.

(تصاویر از: مرتضی شایان)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی