در مسیر سرنوشت

آخرين نظرات

مسئولیت متقابل بزرگان فامیل

سه شنبه, ۶ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۱۲ ب.ظ

توجه به دستور العمل های قرآنی همواره مد نظر  همه مسلمانان باید قرار گیرد تا بتوانند با بهره گیری از آنها و زندگی به سبک اسلامی، راه سعادت را بپیمایند.

 

یکی از این دستورات تشکیل شورای حل اختلاف خانوادگی است که دارای مزیت های بسیاری است. ایده اصلی و مهم دراین روش، اولا توجه به این گزاره عقلانی "علاج درد قبل از وقوع " است و ثانیا توجه به روحیه کد خدا منشی و استفاده از ظرفیت ریش سفیدان و بزرگان هر خانواده در حل اختلافات است.

آیه 35 سوره نساء :

وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَیْنِهِمَا فَابْعَثُواْ حَکَماً مِّنْ أَهْلِهِ وَحَکَماً مِّنْ أَهْلِهَآ إِنْ یُرِیدَآ إِصْلَحاً یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُمَآ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیماً خَبِیراً

ترجمه: و اگر از (ناسازگارى و) جدایى میان آن دو (زن و شوهر) بیم داشتید، پس داورى از خانواده‏ى شوهر، و داورى از خانواده‏ى زن برگزینید (تا به اختلاف آن دو رسیدگى کنند) اگر این دو بناى اصلاح داشته باشند خداوند میان آن دو را به توافق مى‏رساند، زیرا خداوند، (از نیّات همه) با خبر و آگاه است.

 

این آیه که روش حل اختلافات خانوادگی زوجین را بیان میدارد، دارای چند مزیت است که شامل موارد زیر است:

  1. داوران، از هردو فامیل باشند تا دلسوزی، تعهّد و خیرخواهى بیشترى داشته ‏باشند.
  2. رسیدگى به اختلاف دراین دادگاه، سریع، بدون تراکم پرونده ومشکلات کار ادارى است. این دادگاه نیاز به بودجه ندارد.
  3. اسرار دادگاه به افراد غریبه نمى‏رسد و مسائل اختلافى در میان خودشان مى‏ماند.

اما آیا ما واقعا در زندگی اینگونه ایم؟

متاسفانه در چند سال اخیر به بهانه استقلال زندگی جوانان، نقش بزرگان در زندگی آنان کم گردید، بگونه ای که در بعضی خانواده ها شاهدیم که افراد به سخن ریش سفیدان خانواده هیچ گونه توجهی ندارند و حتی سخن آنان را عبث و بیهوده می پندارند و نتیجه این امر، حل نشدن اختلافات، طولانی شدن آن و تبدیل شدن آن به یک اختلاف پیچیده است که برای حل آن هزینه های فراوانی باید پرداخت شود. حال آنکه اگر از ابتدا به نصایح ریش سفیدان جهت پیشگیری از آن و یا رفع کدورت عمل می شد، اصلا اختلافی شکل نمی گرفت یا اختلافات به سرعت و در کمال آرامش حل می گردید.

حال به نکاتی که در این آیه نهفته است مختصرا  می پردازیم:

  1. علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. نگرانى ازجدایی کافى است تا اقدام به گزینش داوران شود. البته توجه کنیم که قبل از نگرانى ازجدایی، در زندگى مردم دخالت نکنیم.
  2. اقدام براى اصلاح میان زن و شوهر باید سریع باشد. حرف «فاء» در جمله «فابعثوا» براى تسریع است.
  3. بستگان، در رفع اختلاف خانواده‏ها، مسئولیّت بیشترى دارند. البته باید مشکلات مردم را با کمک خود مردم حل کنیم و همه مسائل را به قاضى و دادگاه نکشانیم.
  4. از آشتى دادن ناامید و مأیوس و نسبت به آن بى‏تفاوت نباشیم؛ چرا که هرجا حسن نیّت و بناى اصلاح باشد، توفیق الهى هم سرازیر مى‏شود.
  5. طرح قرآن براى اصلاح خانواده برخاسته از علم وحکمت الهى است. (علیماًخبیراً )

در نهایت باید گفت برای داشتن جامعه ای پویا و با نشاط باید از دستور العمل های قرآنی بهره گرفت. ایمان داشته باشیم که این دستورات ناشی از علم و حکت الهی است تا بتوانیم سبک زندگی اسلامی را در جامعه شاهد باشیم و راه سعادت و کمال را بپیماییم.

نویسندگان :

علی حافظ فرقان، مرتضی شایان

نظرات  (۱)

۰۹ اسفند ۹۲ ، ۰۲:۲۰ محسن توکلی
به نام خدا
سلام و تشکر از نویسندگان به خاطر این مطلب قرآنی، ان شاء الله قرآن مرجع ما در تمام زمینه ها باشد. یک نکته ای که فکر کنم در برداشت از آیه غفلت شده اینه که قرآن حکما من اهله و حکما من اهلها آورده یعنی داورها باید از دو طرف یکی باشند نه چند نفر، تجربه هم همین را نشان داده که وقتی داوران زیاد شوند نتیجه بر عکس شده و تازه اختلافات زیادتر خواهد شد. البته یک نکته دیگه اینه که ان خفتم شقاق بینهما یعنی بترسیم از هم جدا بشند نه قبلش. و باز این به تجربه ثابت شده که دخالت خانواده ها در این مسأله باعث جدایی شده. یعنی تا میشه باید زن و شوهر مشکلاتشون را بین خودشون حل کنند تا کار به جدایی نکشه.
باز هم از اینکه به یک بحث قرآنی پرداخته اید متشکرم
پاسخ:
با سلام و تشکر از نظر گرامیتان

نظرات، پس از تاييد قابل مشاهده است. پاسخگويي، حداکثر 4 روز پس از ثبت، انجام می‌گیرد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی