در مسیر سرنوشت

در مسیر سرنوشت
آخرين نظرات

ترجمه اشعار عربی زیر را به فارسی، اینجانب با اندکی کمک از دوست گرامی‌ام آقای محسن توکلی انجام داده‌ام. اشعاری زیبا و با معنی، در مورد دنیا و سرای آخرت و البته منتسب به امام علی علیه السلام. حتما توضیحات بعد از اشعار را مطالعه نمایید.

 

النفسُ تبكي على الدنيا وقد علمت

أن الســــــــعادة فيها ترك ما فيهـــا

نفس(انسان) به خاطر دنیا گریه می‌کند درحالی‌که می‌داند مایه خوشبختی در این دنیا، ترک هر چیزی است که در آن وجود دارد

 

لا دارٌ للمرءِ بعدَ الموت يسكُنهـا

إلا التي كانَ قبل المــوتِ بانيها

پس از مرگ هیچ خانه‌ای برای انسان نیست مگر آن خانه‌ای که قبل از مرگ برای خود ساخته است


فإن بناها بخير طابَ مسكنُـها

وإن بناها بشــــــر خاب بانيها

پس اگر این خانه را با خوبی، ساخته باشد، در آن دنیا خانه خوشی خواهد داشت و اگر آن‌را با بدی ساخته باشد، سازنده‌اش بدبخت خواهد بود

 

أين الملوك التــي كانت مسلطــنةً

حتى سقاها بكأس الموت ساقيها

کجایند پادشاهانی که بر مردم مسلط بودند، تا این‌که ساقی مرگ [حضرت عزرائیل علیه السلام]، جام مرگ را به آن‌ها نوشاد

 

أموالنا لذوي الميراث نجمعُها

ودورنا لـــــخراب الدهر نبنيها

مال و ثروتمان را برای وراث، جمع می‌کنیم و خانه‌هایمان را برای این‌که روزگار، آن‌ را خراب کند، می‌سازیم

 

كم مــدائنٍ في الآفاق قــــــد بُنيت

أمست خراباً وأفنى الموتُ أهليهــا

چقدر شهرهایی بودند که در دور دست‌ها ساخته شدند، مگر ویران نشدند ومرگ همه مردمان آن شهرها را نابود نکرد

 

لكل نفس وان كانت على وجــلٍ

مــــــن المَنِيَّةِ آمـــالٌ تــــقويهـــا

برای هر انسانی، هرچند که ترس از مرگ داشته باشد، آرزوهایی وجود دارد که آن‌ها را می‌پروراند


فالمرء يبسطها والدهر يقبضُهــا

والنفس تنشرها والموت يطويها

آدمی این آرزوها را پهن می‌کند و روزگار آن‌ها را جمع می‌­کند و نفس آن را منتشر و پراکنده می‌کند و مرگ آن‌ها را در هم می‌­پیچد

 

لا تركِنَنَّ إلى الدنيا وما فيهــا

فالموت لا شك يُفنينا ويُفنيها

به دنیا وآنچه درآن است دل نبند، چون مرگ، بی شک، هم ما وهم دنیا را نابود خواهد کرد

 

واعمل لدار ٍغداً رضوانُ خازنها

والجار احمد والرحمن ناشئها 

و برای آن خانه‌ای کار و تلاش کن که فردا رضوان(فرشته نگهبان بهشت)، نگهبان و کلیددار آن است و همسایه‌اش احمد (ص) و بوجود آورنده‌اش خداوند مهربان است


قُصورُها ذَهبٌ والمسك طينتها

والزعفـران حشيشٌ نابِتٌ فـيها 

قصرهای آن از طلا است و زمین آن [گل و خاک آن] از مشک [ماده خوشبو] و زعفران، گیاهی است که در آن می‌روید

 

أنهارها لَبَنٌ محضٌ ومــــن عسـل

والخمر يجري رحيقاً فـي مجاريها 

جوی‌های آن از شیر خالص و عسل  است و شراب بهشتی همچون مایعی در رودهای آن جاری است

 

والطير تجري على الأغصان عاكفةً

تسبــحُ الله جـــهراً فــي مَغانيهـــا

و پرندگان دائما بر روی شاخه‌های آن می‌دوند، می‌خوانند و با آوازشان، تسبیح خداوند را می‌گویند

 

فمن يشتري الدارَ في الفردوس يَعمُرها

بركعةٍ فـــــــي ظَــلام الليــــل يحييـــهـا

پس هر کس آن خانه را در بهشت بخرد، با رکعتی که در تاریکی شب، می‌خواند، آبادش می‌کند.

 


توضیحی پیرامون اشعار بالا:

در کتاب " دیوان إلامام علي علیه السلام، تحقیق دکتر محمد عبدالمنعم خفاجی، چاپ دار ابن زیدون،"  که فکر می‌کنم مربوط به کشور مصر است و در کتاب " دیوان إلامام علي بن ابي طالب، تحقیق عبدالرحمن المصطاوي، چاپ دوم، 2005، دارالمعرفة بیروت،" این اشعار، منتسب به امام علی علیه السلام دانسته شده است. البته بنده با جستجویی که در مورد صحت این ادعا انجام داده‌ام، مقاله‌ی زیر را یافتم:

 

عنوان مقاله: کتاب شناسی توصیفی «کتب حدیث شیعه»(2) دیوان الامام علی(ع)؛
نویسنده: مهدی مهریزی؛

چاپ شده در: فصلنامه علوم حدیث، پاييز 1377، شماره 9، (از صفحه 198 تا 218).

 

بخشی از این مقاله:

یکی از متونی که می‌تواند به‌عنوان کتاب حدیث، در مجموع کتابشناسی کتب حدیث شیعه جایی را به خود اختصاص دهد، دیوان امیرالمؤمنین(ع) یا دیوانهای منسوب به آن حضرت است. این دیوان که بارها به طبع رسیده و دارای شروح و ترجمه های بسیاری است، چند گونه گردآوری شده؛ بگذریم از گردآوری‌هایی که تنها نامی از آن‌ها در مآخذ ثبت است یا گردآوری‌های در دست انجام.
درباره این دیوانها دو گونه پرسش مطرح است: اولین پرسش که جنبه کلامی دارد، به این برمی‌گردد که آیا امامان معصوم شعر می‌سروده‌اند و آیا سرایندگی با مقام عصمت، ناسازگاری ندارد؟ آیا چونان پیامبر(ص) از سرودن، برحذر داشته نشده‌اند؟ و…
به گمان می رسد که در جواب این پرسش، اتفاق نظری در میان صحاب نظران به چشم می‌خورد و پاسخ همه این است که منعی در سرایندگی امام معصوم نیست.1
ما از این بحث صرف نظر نموده، با فرض مثبت بودن جواب پرسش نخست، به پرسش دیگر که بحث اصلی این مقاله است، یعنی صحت انتساب، رو می‌کنیم.
مطالب مربوط به صحت انتساب و معرفی دیوان، در چهار بخش ارائه می گردد: ...(منبع:http://www.hawzah.net
)

 

مطالعه این مقاله، خالی از لطف نیست، بنابراین مطالعه آن‌را نیز به شما پیشنهاد می‌کنم. برای مطالعه این مقاله، اینجا کلیک نمایید.

موافقين ۰ مخالفين ۰ ۹۳/۱۲/۰۲
مرتضی شایان

دیوان امام علی

نظرات  (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

نظرات، پس از تاييد قابل مشاهده است. پاسخگويي، حداکثر 4 روز پس از ثبت، انجام می‌گیرد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی